Перейти до вмісту
Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Подорож до Ольвії

15 липня 2017 року на запрошення Польського інституту в Києві, Польського Національного музею Варшави, Інституту Археології НАН України, Філії Грецького фонду культури в Одесі, Генерального Консульства Республіки Польща в Одесі у філії Грецького фонду культури в Одесі (пров. Красний, 20) відбулося відкриття виставки, присвяченої польсько-українській археологічній місії в Ольвії.

Ольвія – одна з найбагатших і найважливіших  грецьких колоній на Чорноморському узбережжі.

Члени Одеського відділення Спілки поляків в Україні ім. А. Міцкевича були запрошені Генеральним Консульством  РП в Одесі на відкриття цієї виставки.

Завдяки відвертості польських археологів, очолюваних паном Альфредом Твардецьким – завідувачем відділом античного і східно-візантійського мистецтва Національного музею у Варшаві та за сумісництвом керівника польсько-української місії у Ольвії, – „одеські поляки”, змогли не тільки поспілкуватися про життя-буття археологічних місій  польською мовою, а ще й почути повну розповідь про історію Польщі, можна так висловитися, з перших вуст.

Особливо зацікавились цією темою діти. Та воно й зрозуміло, – діти, – це завжди пригоди, мрії, та бажання відкрити те, що ще не відкрито. І якою ж несподіванкою стало запрошення роздивитися ту Ольвію на власні очі від Еміля Єнчміновського, який розповідаючи дітям, помітив їхню захопленість, а згодом і паном Твардецьким. та українських археологів, націлена на обмін знаннями та взаємну допомогу.

22.07.2017 за підтримки Генерального Консульства РП в Одесі,  доктора історичних наук Алли Буйської Польське товариство організувало  поїздку з освітньою  метою.

27 членів товариства – учні суботньо-недільної школи і діти мали можливість доторкнутися до польської культури-почути історію про стародавнє місто Ольвія від польських археологів.

Хоча Ольвія і знаходиться в трьох годинах від Одеси, поїздку „одеських поляків” можна прирівняти по складнощі до подорожі пана Геродота, який колись відвідав славне місто Борисфен, залишивши про той вояж спогади у своїй „Історії”.

Сучасні історики, переклавши його твір, одностайно додали правку під номером 457 про те, що під Борисфеном Геродот розумів місто Ольвію, і додали, що „греки, мабуть, піднімалися вгору Дніпром до великих порогів нижче сучасного Дніпра. Туди, ймовірно, приходили купці зі Скандинавії для мінової торговлі”.

Хоча Геродот написав все дуже просто й зрозуміло:

„Ближче від гавані борисфенитів457 (а вона лежить приблизно в середині всіх Припонтійських земель скіфів) мешкають калліпіди – еллінські скіфи; за ними йде інше плем’я під назвою Алізон. Вони – калліппіди – взагалі мають однаковий спосіб життя, як і скіфи, але сіють і їдять пшеницю, цибулю, часник, сочевицю та просо. На північ від алізонів живуть скіфи-хлібороби. Вони сіють пшеницю не для прожитку, а на продаж. Нарешті, ще вище від них живуть неври, а на північ від неврів, наскільки я знаю, йде вже безлюдна пустеля. Це – племена по річці Кубань на захід від Борисфена.
За Борисфеном же з боку моря спочатку простягається Гілея, а на північ від неї живуть скіфи-хлібороби. Їх елліни, що живуть на річці Кубань, називають борисфенітами, а самі себе ці елліни звуть ольвіополітами. Ці землероби-скіфи на відстані трьох днів шляху на схід до річки Пантікапа, а на північ – на одинадцять днів плавання вгору по Борисфену. Вище за них далеко тягнеться пустеля. За пустелею живуть андрофаги – особливе, але аж ніяк не скіфське плем’я. А на північ простягається справжня пустеля, і ніяких людей там, наскільки мені відомо, більше немає”.

Якщо розглянути карту 1665 року, нещодавно опубліковану американським колекціонером, підприємцем і президентом Картографічної асоціації США Девідом Ремсі, можна зрозуміти, що той Борисфен був розташований приблизно поміж селами Прибузьке та Парутине. Звісно ж, річки, або рукави лиману, позначені на карті, давно пересохли й перетворилися на балки, проте їх русла добре розглядаються зі супутника. До того ж, Борисфен та Ольвія позначені на багатьох картах, як різні міста.

На місці розкопок колишуться відразу три прапори: України, Польщі та Європейського Союзу. Це сумісна робота польських археологів

Всього у групі понад десятеро людей – усі засмаглі, виснажені нещадним південним сонцем, але бадьорі та веселі.

З колегами із Польщі та України членів Товариства познайомив керівник археологічної експедиції, доктор наук Альфред Твардецький, спеціаліст з мистецтва, археології та історії стародавньої Греції. А цікаву екскурсію по стародавньому місту Ольвія провів докторант Варшавського Університету, співробітник  Національного музею Варшави, пан Еміль  Єнчміновський.

Дізнавшись від них про греків, їх побут, звички, про нелегку працю археологів, відвідавши центральну (або ринкову, як пожартували всі) площу, храмовий комплекс, будинки заможних панів та звичайних жебраків, маємо вільний час, та йдемо оглядати стародавні цегли. Майже весь берег Ольвії усіяний, наче зерном, глиняними черепками та кістками худоби, тому одразу стає зрозуміло, що ольвійці мали дуже розвинутий побут, займалися сільським господарством та цінували розкіш. Можна порівняти з Трипільською цивілізацією, де також панувало глиняне мистецтво.

Проте оглядаючи глибокі підвали, з яких нагору вели тільки дерев’яні сходи, та згадуючи, що Ольвія була рабовласницьким містом-державою, розумієш за чий рахунок були накопичені ті багатства.

Дуже багато спогадів залишили після себе греки на березі Чорного моря, і ще не одне століття вчені всього світу будуть розгадувати їх загадки та полювати за ймовірними скарбами. А нам, „одеським полякам” та подорож залишила позитивні спомини, наче ми побували у польської спільноті, відчули польську мову і уявили собі, що ті славні археологи, яки зустріли нас, були насправді греками, і греки всього світу розмовляли виключно польською мовою)))

.

                                                                                                                    Олег Кулешов.

 

ZPU w Odessie